Arrangementer i Gran Historielag februar 2008
10. februar kl. 17 på Granavollen Gjæstgiveri: Utvandringen fra Hadeland til Amerika.
Foredrag ved Torbjørn Greipsland.
Orientering om Kontaktforum Hadeland-Amerika ved Ole P. Gamme.

Planlagte arrangement i Gran Historielag mai-november 2008
Lørdag 24. mai: Busstur til Bærum. Vi besøker bl.a. middelalderkirken på Tanum, ulvegrava på Isi, Høvik Verk og Bærums Værk, tidl. Grini krigsfangeleir, kunstnerkollektivet Fleskum, m.m. Vår guide denne dagen er lokalhistoriker og mangeårig leder i Asker & Bærum Historielag, Harald Kolstad.
Søndag 29.juni: Historielaget arrangerer "lokalhistorisk dag" på Hennung
Søndag. 29. juni.
Lokalkjente og engasjerte guider følger oss på bussen, som har avgang fra Gran st. kl. 09:40, Jaren st. 09:50 og Brandbu Skyssterminal 10:00. Vi garanterer særpregede severdigheter som få eller ingen bosatt utenfor Hennung-området verken har kjennskap til eksistensen av; langt mindre har opplevd!"
Ta med niste og kaffe! Alle hjertelig velkommen!

Søndag 24. august legger vi turen til Oslo og Hovedøya.

Etter en hyggelig båttur blant øyene i innerste Oslofjord, går vi i land på Hovedøya og ser på middelalderens klosterruiner. Vår guide på turen er domprost i Oslo, Karl Gervin. Klosteret som i sin storhetstid var en Østlandets betydeligste eiendomsbesittere, hadde også eiendomsrett til mange gårder på Hadeland. Dette er en sjelden mulighet til både å få se og høre beretningen om
klosteranleggets historie.Bussen går fra Brandbu skyssterminal kl 09:30, Jaren stasjon 09:40, Gran stasjon 09:50 og Lunner Rådhus 10:00.

Lørdag 13. september besøker vi besøker Gausdal

Vår guide på turen er lokalhistoriker og mangeårig leder av Gausdal Historielag, Birgit Kraabøl. Vi skal bese Gausdal Historielags eiendom Ulsrud Gardsmuseum, Gausdal gamle prestegård, middelalderkirkene ved Segalstad og i Follebu med mye mer. Bussen går fra Gran stasjon kl. 09:10, Jaren stasjon 09:20 og Brandbu Skyssterminal 09:30.
Ta med niste. Alle hjertelig velkommen!

Tirsdag 11. november
skulle vi ha hatt kåseri på Granavolden Gjæstgiveri ved middelaldergenealog Tore H. Vigerust: ”Maria kirkens adelsvåpen, (”Tre Roser”) og hva de forteller om tidspunktet for Steinhusets oppføring.” Kåseriet er utsatt. Ny dato er foreløpig ikke klar. Vi gjør oppmerksom på at det kan bli foretatt endringer i programmet. For nærmere opplysninger henvises til annonsering i ”Hadeland.

Søndag 10. februar 2008 arrangerer historielaget åpent møte på Granavollen
Gjæstgiveri kl. 17:00 om utvandringen fra Hadeland til Amerika.

 Foredrag ved Torbjørn Greipsland.
 Orientering om Kontaktforum Hadeland-Amerika ved Ole P. Gamme.
Vi ønsker ved denne anledningen å rette fokus mot emigrasjonen fra Hadelandsbygdene til Amerika. Temaet har stått på historielagets dagsorden ved flere tidligere anledninger, men med den store betydning fenomenet hadde for praktisk talt hver eneste husstand i hver eneste liten grend på Hadeland, har utvandringshistorien krav på fortsatt oppmerksomhet. Trolig finnes ikke den hadelending som kan påberope seg ikke å ha slektninger i Amerika.
Som foredragsholder denne aftenen har vi innhentet redaktør i ”Emigrantforlaget”, Torbjørn Greipsland. Med utgangspunkt i sine bøker ”Drøm og dramatikk i det norske Amerika” og ”Nordmenn i dødsleirene”, vil Greipsland ta oss med tilbake til den tidligste emigrasjon til det amerikanske kontinent fra Europa på 1600-tallet, og derfra trekke linjene frem mot den gryende utvandring fra vårt eget land tidlig i 1820-årene. Spesiell oppmerksomhet vil Greipsland vie de i størrelsesorden 6000 nordmenn som tok del i den amerikanske borgerkrigen 1861-65, og den grusomme skjebne atskillige av disse skulle komme til å gjennomleve i forbindelse med
internering i ulike amerikanske fangeleire. Dette er et aspekt ved den norske emigrasjonshistorien som tidligere er behandlet kun ytterst sparsommelig. Også flere hadelendinger tjenestegjorde i nordstatstroppenes styrker, og enkelte av disse vil
også bli omtalt i forbindelse med søndagens arrangement.
Etter en pause med servering av kaffe og kake, vil det bli redegjort for virksomheten i ”Kontaktforum Hadeland-Amerika.” Kontaktforumet er et samarbeidsprosjekt mellom de tre historielagene på Hadeland, og Hadelandslaget i Amerika. Siden
stiftelsen i 2003 har organisasjonen nedlagt et omfattende og ytterst verdifullt arbeid, bl.a. gjennom å identifisere flest mulig de i anslagsvis 10.000 hadelendinger som utvandret fra de tidlige 1840-årene av og fram til omkring utbruddet av første verdenskrig. Kontaktforumets leder Ole Gamme vil orientere om denne virksomheten, ledsaget av diverse illustrasjonsmateriale og dessuten av
billedpresentasjoner fra sin tur til det amerikanske midtvesten sist høst.
Vi ønsker både medlemmer og andre hjertelig velkommen til en hyggelig og interessant sammenkomst på Granavollen søndag!
Kjell H. Myhre