Tur til Engerdal, 11. – 12. august 2007
Vi har gleden av å ønske våre medlemmer såvel som øvrige interesserte velkommen med på en todagerstur til Engerdal i Hedmark. Mange av dere vil være kjent med at ”vår egen” Harald Hvattum er engasjert av Engerdal kommune i arbeidet med oppdateringen av bygdehistorien. Harald har vektlagt å gjøre seg godt kjent med de ulike deler av bygda han er midlertidig bosatt i, og har også rukket å knytte til seg flere sentrale bekjentskaper i det lokalhistoriske miljøet i Engerdal. Han har også engasjere seg i Engerdal Historielag. Harald vil oss de ulike severdigheter i bygda han arbeider for. Han har lagt opp en detaljert og innholdsrik rundtur i denne langstrakte kommunen ved svenskegrensen. Deler av programmet for turen gjengis i det følgende:

Avreise med buss lørdag 11.8. fra Gran st. kl. 08:40, Jaren st. kl. 08:50 og Brandbu skyssterminal kl. 09:00.
Vi kjører via Elverum til Nybergsund, hvor vi møtes av Harald ved "Kongeparken.” Nybergsund ble som kjent utsatt for kraftig
bombing 11. april 1940, i forbindelse med Kongens og regjeringens midlertidige opphold på stedet. Det var også fra Nybergsund kong Haakon VII konsekvent lot meddele at han nektet å akseptere Quislings ”statsministerkandidatur”, og dennes marionettregime.
Etter å ha tatt en spisepause, kikker vi nærmere på de omfattende turistanleggene i Trysil.
Neste stans vil bli Engerdal kommunehus, med bl.a. statue av og utstilling om en av bygdas ”store sønner”; skifantomet Gjermund Eggen. Videre går turen til friluftsmuseet på Blokkodden, hvor vi får omvisning. Her tar vi ny matpause, og får servert kaffe.
Omkring kl. 17 påregner vi å forlate Blokkodden, og kjører via Drevsjø og riskgrensa til Elgå. Elgå er et særpreget lite bygdesamfunn ved østbredden av vidstrakte Femunden, beliggende omkring 3 mil fra nærmeste grend.
I Elgå overnatter vi i dobbeltrom på idylliske ”Bryggeloftet.” På Bryggeloftet inntar vi også middag ca. kl. 19:30.
Søndag 12.8. spiser vi frokost på Bryggeloftet. Deretter blir det omvisning i Elgå kirke; en tømret langkirke oppført 1946. Senere også omvisning på det mye besøkte Villmarkssenteret i Elgå. Omkring kl. 12:15 er det planlagt et ”minicruise” på Femunden, med ærverdige ”M/S Fæmund II,” som like siden 1905 har befordret varer, post, mennesker, tømmer, trekull og malm på kryss og tvers over denne Norges tredje største innsjø.
Avreise fra Elgå er beregnet til omkring kl. 14. Turen nedover igjen vil gå gjennom de områdene av bygda vi ikke besøkte på lørdag. Det er beregnet middag i Trysil ca. kl. 17. Tilbakekomst til Brandbu anslåes til ca. kl. 21.
Vi håper så mange som mulig av dere har mulighet for å bli med oss på denne opplevelsesrike turen, som går i et område og blant severdigheter mange av oss ellers har begrensede muligheter for å bese.
Turkostnadene har vi forsøkt å holde så lave som mulig, og er alle utgifter til overnatting og billetter og mat i Engerdal er satt
til kr. 950 pro pers. I tillegg er transportkostnader med full buss satt til kr. 170 pro pers. Med færre deltakere vil transportkostnadene naturligvis øke noe, så med andre ord er vi tjent med å være flest mulig. Nistepakke og kaffe/drikke til de to første matpausene lørdag medbringer vi selv. Merk forøvrig at Engerdal er ei typisk fjellbygd. Vi anbefaler følgelig at godt fottøy og noenlunde vindtette klær for sikkerhets skyld medbringes. Vi mottar påmeldinger så langt det er ledige seter i bussen (50 stk) på enten telefon 61 33 23 51 eller 61 33 46 68 senest innen 26. juli. Deltakeravgiften bes innbetalt til Gran Historielags konto 2020 08 02919 fortrinnsvis innen avreisedato.
Vi ønsker alle hjertelig velkommen til en fin turopplevelse i regi av Gran Historielag!
Styret

Bryggeloftet i Elgåa.